Czego Jaś się nie nauczy … tego Jan nie będzie wykorzystywał w codziennym życiu. O racjonalnym odżywianiu i aktywności fizycznej w szkołach naszego powiatu.

 (link otworzy duże zdjęcie)

Już ponad 20% polskich dzieci i nastolatków zmaga się z nadwagą lub otyłością.
Bez podjęcia zdecydowanej walki z tym problemem młode pokolenie może żyć krócej
od pokolenia swoich rodziców z powodu licznych chorób przewlekłych i powikłań związanych z nadmierną masą ciała.

W związku z tym, że o naszym zdrowiu w dużej mierze decydujemy sami, istnieje potrzeba wzmożonej edukacji dzieci, młodzieży i ich rodzin, mająca na celu wyposażenie
ich w niezbędną wiedzę dot. zachowań prozdrowotnych. Szkoły gminy Olecko, Kowale Oleckie, Świętajno i Wieliczki od lat uczestniczą w programie edukacyjnym „Trzymaj formę!”, propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną. W roku szkolnym 2017/2018 dwanaście szkół podstawowych naszego powiatu przekazywało uczniom
i ich rodzicom wiedzę w ciekawy i zróżnicowany sposób tak, by kształtować pożądane nawyki sprzyjające utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Placówki nauczania i wychowania
w działaniach edukacyjnych mogą korzystać ze wsparcia Powiatowej Stacji Sanitarno-
-Epidemiologicznej w Olecku, której przedstawicielka przekazuje adresatom programu wiedzę nt. racjonalnego odżywiania, kładąc duży nacisk na edukację konsumencką, np. poprzez wspólne z dziećmi liczenie składników popularnego napoju. Okazuje się, że na półkach sklepowych czekają na nas produkty tego samego typu składające
się z dwóch, trzech składników, ale również nawet
z szesnastu. To od nas zależy, czy kupimy produkt mniej, czy bardziej przetworzony.

 

lekcja w Szkole Podstawowej w Stożnem

Dbając o nasze zdrowie na co dzień warto przestrzegać 10 przykazań zdrowotnych związanych z Piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej:

  1. Spożywaj posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: 3/4 - warzywa i 1/4 - owoce.
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i - częściowo - serem.
  5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół - mają cenne składniki i poprawiają smak.
  9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej1,5 litradziennie.

10. Nie spożywaj alkoholu.

Rzetelnych informacji nt. prawidłowego odżywiania oraz aktywności fizycznej warto szukać
na sprawdzonych witrynach internetowych. Polecamy stronę Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej – www.ncez.pl oraz programu edukacyjnego Trzymaj formę! www.trzymajforme.pl.

Emilia Naruszewicz

Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Olecku

 

Opublikowano: 15 października 2018 07:40

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 57

Gmina Kowale Oleckie

Realizacja: IDcom-jst.pl